Kde všude se škodovky vyrábí?

Škoda je asi nejznámější českou firmou, ale vozy s okřídleným šípem vyjíždí z bran továren i jinde ve světě. V Česku se škodovky vyrábějí v Mladé Boleslavi (nová Octavia, Fabia) na ploče o rozloze 2,5 km2. Továrna se nachází kousíček od místa, kde stály první výrobní haly, na jejichž místě nyní stojí Škoda Auto museum. Naproti areálu je i sídlo vedení firmy.
A pobočných závodech v Kvasinách (Superb a připravuje se výroba Roomsteru) a ve Vrchlabí, které nyní prošlo velkou modernizací (Octavia Tour a speciální verze nové Octavie jako 4 x 4).

Mladá Boleslav Kvasiny Vrchlabí


Eurocar Solomonovo, Ukrajina v Zakarpadské oblasti se vyrábí celá modelová paleta vozů Škoda společně s dalšími koncernovými modely (VW Passat, Bora, Golf V, Audi A4 a A6) od prosince 2001.

Skoda Auto India Ltd. Na indický trh vstoupila Škoda roku 2000 a výroba nových vozů zde byla zahájena v pronajaté hale v druhé polovině roku 2001 nejprve modelem Octavia, později přišel i Superb. Do závodu se komponenty prozatím dovážejí, ale značka počítá se zapojením místních dodavatelů. Ve všech důležitých městech Indie také již funguje vlastní síť prodejních a servisních míst pro vozy Škoda. V roce 2001 bylo v Indii prodáno 189 vozů, v roce 2002 již 4 401 vozidel, v roce 2003 celkem 4451 automobilů Škoda Octavia a v loňském roce Škoda umístila na indickém trhu již více jak 8000 Octavií a jako novinku i 300 luxusních modelů Superb. Do závodu ve městě Aurangabad nedaleko východoindické Bombaje, jehož výrobní kapacity činí 15 000 vozů ročně, značka investovala již přes 100 miliónů eur a plánuje jeho využití jako regionální výrobní základny, jenž má sloužit k expanzi na další trhy jižní Asie.

VW Sarajevo, Bosna a Hercegovina nejprve se zde montovaly Felicie, později Octavia a od roku 2000 i Fabie. Továrna produkuje i další koncernové vozy (VW Passat, Golf, Polo, Audi A4 a A6).

Azia – Avto, Kazachstán Z výrobní linky ve východokazachstánském Usť-Kamenogorsku sjela první Octavia ověřovací nulté série v červnu 2005, od září už by měla plně naběhnou sériová výroba.

Nový předseda představenstva Škoda Auto Detlef Wittig (který od 1. října 2004 nahradil dlouholetého šéfa Vratislava Kulhánka) dostal za úkol rozšířit výrobu, což se má projevit již za rok (v roce 2006), kdy má automobilka vyrábět přes půl milionu vozů ročně a růst produkce má pokračovat, proto je nezbytný další rozvoj firmy především na nové trhu. Podle Detlefa Wittiga se má uzavřít smlouva o montáži aut v Rusku.
V roce 2007 by se mohla rozjet licenční výroba Octavií (později Fabia a Superb) v Číně ve společnosti Shanghai Volkswagen Automotive Company Ltd. a vyloučena není ani spolupráce s automobilkou Proton v Malajsii.



kde se všude montovaly Škodovky?

Škoda a Nový Zéland Na novém Zélandu se montovaly vozy Škoda mezi lety 1963 a 1976. Dovoz nových vozů byl zatížen vysokým clem a proto společnost Motor Lines (vlastník Phil Andrew) prováděla konečnou montáž Octavie, 1000 MB (podávené na temnějším trhu pod jménem Sabre) a 100 / 110.

Trekka Novozélandská společnost Motor Holdings (majitel Noel Turner) se mimo jiných aktivit věnovala i výrobě automobilů. Na zkrácených podvozcích Škoda Octavia vznikaly vozy připomínající Land Rovery se snímací plátěnou nebo laminátovou střechou. Od roku 1966 do 1973 tak vzniklo kolem 2500 automobilů. Vozy se vyvážely také do Austrálie a na Fuji.

Trekka, 1968

Skopak Firma Haron Industrie LTD byla hlavním dovozcem Škodovek do Pakistánu (od 1968 1000 MB a 1969 110 L) vyráběla od roku 1968 užitkový vůz Skopak (Skoda-Pakistan) na podvozku Octavie Combi a vlastní laminátovou karosérií s kovovou kostrou. Vůz se vyráběl do roku 1971, kdy byl pro válečné přípravy ukončen dovoz českých dílů.

Skopak, 1970 Skopak, 1970

Škoda Turecko V roce 1966 zakázala turecká vláda dovoz kompletních aut a proto začala firma Celik Montaj, později přejmenovaná na Anadolu Otomotiv Sanaci s montáží pikapů Škoda 1202 z dovážených dílů. O pět let později se začali montovat vlastní hranaté karosérie – vůz dostal jméno Kamyonetleri. Výroba těchto užitkových vozidel pokračovala do roku 1982, bylo vyrobeno na 33 tisíc kusů. Do roku 1986 pak společnost stavěla Kamyonety na podvozku TAZ Škoda 1203.

Škoda 1202 z Turecka, 1968 Škoda 1202 z Turecka, 1970

V polské Poznani se vozy Škoda (Felicia) montovaly do roku 2000.

Pavel PS, říjen 2005



 
 
  na začátek stránky  

Poslední úprava: 21. 12. 2010 TOPlist
© Pavel PS 2005 - 2017