Tvůrce webu je i pro tebe! Postav třeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz

Škoda Favorit

V roce 1982 bylo usnesením předsednictva vlády číslo 282 rozhodnuto o výrobě nového typu s motorem vpředu a pohonem předních kol. Takovýto úkol se však v tehdejší době zdál téměř nesplnitelný, zvláště měl - li být vývoj ukončen do konce června 1985 a v roce 1987 měl být nový automobil uveden do výroby. Na technicky velmi náročném úkolu (chyběly nové technologie, neexistovaly žádné zkušenosti s touto koncepcí automobilu…) se začalo pracovat až na jaře 1983. Pomoc automobilka hledala i v Itálii u slavného karosáře Nucia Bertoneho, ten neměl lehký úkol a design karosérie a interiéru, navržený studiem Stile Bertone v Turíně musel být několikrát přepracován s ohledem na možnosti výrobního závodu, zejména kvůli předním halogenovým světlometům a požadavku, aby páté dveře byly pro hatchbach i combi stejné.

  

Úsilí nakonec přineslo výsledky v podobě hatchbacku Favorit. Jeho neuváženě brzké představení veřejnosti na mezinárodní strojírenské výstavě v Brně mělo katastrofický vliv na odbyt Škody, které pořád vyráběla zastaralou řadu 105 / 120 / 130. Favorit se dostal na trh v roce 1988 a v tehdejším Československu auto se samonosnou karosérií, pohonem předních kol a zcela novým béžovým interiérem vyvolalo doslova revoluci, každý chtěl mít Favorita doma a i přes nekvalitní dílenské zpracování v počátcích výroby se na něj tvořili dlouhé pořadníky.

  

Motor vycházel z osvědčené koncepce motorů známých již ze Škoda 1000 MB, byl to hliníkový čtyřválec o objemu 1,3 l s přípravou směsi karburátorem a dával 46  kW.

Po revoluci v roce 1990 skončila výroba Škodovek s pohonem zadních kol, ale s novým režimem přišly i nové problémy. Po vyhlášení velké prezidentské amnestie nenastoupily do továrny tisíce vězňů, jimiž se kompenzovalo zastaralá technologie. V rodící se tržní ekonomii byly velkým problémem i dluhy a bylo čím dále zřetelnější, že je pozice automobilky s výrobou kolem 200 000 vozidel ročně obtížná, v dlouhodobém výhledu vlastně nemožná. Proto vláda přistoupila v roce 1991 k prodeji části akcií továrny německému koncernu Volkswagen, který měl do továrny přinést potřebný kapitál a technologii. V témže roce se na trhu objevilo combi Forman a tři užitkové verze: valníkový Pick – up a Forman Praktik a Van Plus.

  

V roce 1993 vyvrcholila modernizace typu, změněna bylo brzdová soustava, byly přidány výztuhy do dveří, interiér změnil barvu na černou, nové byly tvarované výplně dveří a potahy a tvarování sedaček, přední spoiler a zvýšené hrana zadních dveří zlepšovaly aerodynamiku. Modernizace se dotkla téměř všeho, zlepšila se kvalita zpracování a rozrostla nabídka položek mimořádné výbavy: vstřikovače světlometů, tónovaná okna, metalické laky, centrální zamykání…

Firma MTX (dříve Metalex) vyráběla dvoumístný Favorit Roadster s plátěnou skládací střechou. V letech 1989 - 1994 se na MS v rallye objevoval závodní Favorit, který ve své třídě i přes objemový handicap v posledním roce svého sportovního života vyhrál světový pohár ve třídě F2.

V roce 1994 Favority střída Felicia, vyvinutí na jejich základě, ale s notnou pomocí Volkswagenu. O rok později končí i výroba Formana a Pick – upu.

Automobil ve své době nabízel hodně prostoru, odpovídal tehdejším požadavkům na bezpečnost a estetičnost, o čemž svědčí i pochvalné testy renomovaných domácích i světových časopisů. Faktem je, že Favorit / Forman znamenal pro Škodu automobilovou a.s. velký zlom v její produkci a o úspěchu tohoto mezníku svědčí i více než milion prodaných kusů.

Favorit   Technické údaje   Rozměry   Fakta


 
 
  na začátek stránky  

Poslední úprava: 21. 12. 2010 TOPlist
© Pavel PS 2005 - 2024