Škoda Felicia

I když se Favoriti / Formani dostali pod vlivem Volkswagenu dostaly na slušnou úroveň, pořád ještě nebyli úplně konkurenceschopné a tak bylo rozhodnuto o jejich větší modernizaci. Výsledný model byl vyvíjen od roku 1991 a vzešel z několika návrhů, a to z toho, který předpokládal největší změny.

  

A tak byla na konci roku 1994 představen Škoda Felicia postavené na základu Favoritu, díky čemuž nabízela velmi prostorný interiér. Zcela přepracovaný byl podvozek a pérování a i díky celkovému vyztužení skeletu se výrazně zlepšili jízdní vlastnosti. Radikální proměnou prošel design karoserie, z hranaté v italském stylu se změnila na l íbivě zakulacenou, vůbec celkově působila celistvějším dojmem, a interiér. Ten byl vybaven v šedivé barvě, ale co se týká kvality použitých plastů, byl i zde obrovský posun k lepšímu. Nové výplně dveří plynule navazují na praktickou palubní desku a nová sedadla nabízela lepší oporu tělům posádky. Motory také pocházely z Favoritu, ale měly jednobodové vstřikování paliva a další zlepšení, byly nabízeny ve dvou výkonových verzích (1,3 l / 40 a 50 kW). Na některé trhy, kde nebyla tak přísné emisní norny (především východní Evropa), byly dodávány motory 1,3 s karburátorem s výkony 43 kW a s neřízeným katalyzátorem 42 kW (motory 781.185).

  

Stupně výbavy byly dva – chudší LX a lepší GLX (otáčkoměr, přední mlhovky, jiné poklice kol, kvalitnější čalounění sedadel), volitelné výbava se postupem času rozrůstala jako houby po dešti a objevovali se v ní mimo litých kol, střešních oken a podélných střešních nosičů i takové speciality jako ABS a klimatizace.

Ze základního hatchbacku byla odvozena soutěžní Felicia Kit Car (nejprve s motory 1300 a 1500 cm3, později i 1600).

V roce 1995 byla představena další karosářská varianta – praktická Felicia Combi. Tento rok byl pro Škodu jubilejní – slavila 100 let od svého založení a dárkem pro příznivce byla Felicia a Felicia Combi Laurin & Klement (kožené čalounění, klimatizace, litá vícepaprsková 14“ kola, klimatizace, elegantní tmavě modrá metalíza, nárazníky lakované v barvě vozu…). Od Felície byly odvozeny i užitkové varianty - valníková Felicia Pick – up a Felicia Combi Van a Felicia Combi Van Plus s vyšší střechou.

  

Jako alternativy ke Škodováckým celohliníkovým motorům přibyla koncernová litinová šestnástistovka pro dynamiku preferující zákazníky. Nabídku čtyřválců uzavřel úsporný diesel 1,9 D nabízený s posilovačem řízení.

Na bázi Felicie byl v roce 1996 postaven roadster MTX. Na bázi Felicie Pick - up se vyráběla i prodloužená verze, ale nešlo o projekt Škody Auto (tehdy Škoda a. a. s.), tuším, že se prodávala pod názvem Laureata a sloužila hodně pohřebním službám.

První modernizace Felicií přišla s vozy modelového roku 97 a přinesla s sebou vícebodové vstřikování pro motory objemu 1,3 l (výkony zůstaly, zlepšila se velikost točivého momentu a jeho průběh). Lepší výbava GLX dostala černé polepy B – sloupku a zrcátka lakované v barvě vozu.

Od Pick – up (1995) byla odvozena zářivě žlutá Felicia Fun (1997) s výraznými lakovanými nárazníky a lakovanými litými koly. Měla posuvnou zadní stěnu kabiny a tak nabízela místo až pro 4 osoby. Původně se do tohoto automobilu pro volný čas monoval pouze motor o objemu 1,6 l, později i výkonnější třináctistovka.

  

Po uvedení druhého modelu značky – Octavie (1996) – Škoda v roce 1998 přistoupila k faceliftu Felicie. Přesně podle sloganu "Škoda s novou tváří" dostala Felicia novou přední masku, nárazníky a kapotu podle vzoru větší Octavie. Interiér byl nyní ve světlejší barvě s novým volantem. V nabídce mimořádných výbav byly například 4 airbagy, tónovaná skla, EDS.

  

Felicia sice nenabízela nejmodernější techniku, ale užitná hodnota i zlepšující se kvalita zpracování v kombinaci s velmi příznivou cenou z ní udělali prodejní hit a to nejenom u nás, ve východní Evropě, ale dokonce i v západní. I po uvedení Fabie (1999) – svoji nástupkyně – se Felicia dále vyráběla a s úspěchem prodávala až do roku 2001.

  

Felicia   Technické údaje   Rozměry   Fakta


 
 
  na začátek stránky  

Poslední úprava: 21. 12. 2010 TOPlist
© Pavel PS 2005 - 2017